V září 2008
poté, kdy jsme se slzou v oku vypnuli přívod elektrické energie,
skončil po 14-ti letém provozu svůj život náš věrný a oddaný
Novell-server BOBO

Budeme na něj vzpomínat vždy v dobrém,
protože stabilnější, efektivnější a přívětivější síťový operační systém jsme dříve nepoznali,
neznáme nyní a asi ani v budoucnu nepoznáme.


Ptáte se, proč ho tedy odsuzujeme k věčnému spánku?
Toť otázka na místě a odpověď není jednoduchá, ale pokusím se odpovědět.
Jde pouze o subjektivní pohled na věc, se kterým není nutno souhlasit a samozřejmě lze polemizovat, což uvítám.

V zásadě jde o vítězství marketingu nad technickou kvalitou. V rámci globální společnosti jde o jev čím dál častější a stále výraznější.
Vezměme např. pět počítačových firem v okresnim městě a zjistíme, že mezi nimi není ani jediná, která by OS Novell reálně podporovala. Mám dojem, že na 100 "ajťáků" podporujících produkty Microsoftu připadá asi 10 podporujících Linux a 1 podporující Novell. Co je příčinou a jaké jsou následky, to by bylo na dlouhou esej.
Faktem je, že není čas na hrdinství, že pro jakýkoliv složitý systém je potřeba přiměřená podpora a ta rozhoduje nakonec víc, než sama kvalita toho systému.

Novell server nám v prvních letech svého provozu zajišťoval veškeré "síťové služby".
Sloužil jako velice spolehlivý souborový server pro veškerá sdílená data, s úžasně čistou a silnou logikou přístupových práv, snadno administrovatelný, rychlý, bezpečný.
Sloužil také jako mailový (GroupWise) a faxový (FaxWare) server, opět možno zahrnout tyto služby samou chválou.

Naši technici byli vyškoleni v instalacích a správě tohoto systému, nasazovali jsme jej u našich zákazníků. Byli jsme autorizovaným partnerem firmy Novell. Bohužel jsme si přitom připadali značně osamělí, v rámci ČR by se dali spočítat na prstech jedné ruky skuteční "Novell-profíci".

Vraťme se ale k provozu firmy, k systémům, k aplikacím. Firemní agendy jsme 14 let řešili prostřednictvím systému RPO, vlastního produktu vyvinutého v prostředí MS DOS, ve vývojovém prostředí Clipper. Takže existovalo několik samostatných světů:

  • Na jedné straně firemní aplikace od báze kontaktů, přes agendu zakázek, fakturace, až k ekonomice.
  • Na druhé straně elektronická pošta v systému GroupWise.
  • Kromě toho webová prezentace na serveru poskytovatele internetového připojení, statické a pracně udržovatelné stránky.
Mezi těmi světy existovaly bariéry, které sice bylo možno částečně překračovat, ale velmi neohrabaně a bez výsledků, které by těšily.

Internetové technologie čím dál více pronikali (a pronikají) do všech aplikací. Výkony HW rostou, ceny klesají. Vývojová prostředí pro vývoj informačních systému nabízejí čím dál silnější nástroje.

A tak v roce 2000 vykrystalizovala v naší firmě myšlenka, že místo překračování bariér prostě postavíme systém bez bariér :-)
Že spojíme svět firemních agend, komunikací, ekonomiky, internetu ... do jednoho firemního systému, který posléze dostal jméno Kaskáda a dnes úspěšně slouží nejen nám, ale i řadě dalších firem.

S Kaskádou se ale kardinálně změnily naše požadavky na systémové prostředí:

  • Nepotřebujeme mohutný poštovní systém typu GroupWise, protože práci s elektronickou poštou řeší Kaskáda. Postačuje nám "technologické rozhraní" ve formě univerzálního SMTP/POP3 serveru, které je prakticky zdarma k dispozici v rámci každé distribuce Linuxu.
  • Nepotřebujeme faxovací systém, neboť tuto službu zajišťuje Kaskáda.
  • Nepotřebujeme dokumentový sklad, neboť tuto službu nám zajišťuje Kaskáda.

Co tedy vlastně potřebujeme kromě SQL serveru ? Zhruba toto:

  • internetové rozhraní ve formě SMTP/POP3, Proxy, Firewall, ....
  • webový server Apache pro zpřístupnění databáze Kaskády z vnějšího světa (interní i veřejné)
  • diskový prostor (bez velkých nároků, většina dat je v databázi Kaskády) pro sdílená firemní data (Samba)
  • systém pro správu a verzování zdrojových kódů (Cvs)
To vše poskytuje Linux server. Je k dispozici zdarma, peníze vynakládáme pouze na jeho správu, protože externí správce samozřejmě pracuje za peníze :-)

A jak je najednou vidět, Novell je ze hry venku. Určitě by také poskytl služby, popsané výše, které nám dnes poskytuje Linux. Určitě by je Novell poskytl ve vyšší kvalitě, on ten Linux není nic dokonalého a často až žasnu, jak je zde sice "vše možné" ale také "kdeco neošetřené a labilní". Je zde ale pár velkých ALE:

  • Kdo a za kolik mi poskytne podporu, počínaje návrhem řešení, přes instalaci až po dlouhodobou provozní podporu?
    Těžko budu hledat a bude to hodně drahé.
  • Jak širokou podporu mezi "běžnými ajťáky" Novell má?
    Nesmírně malou.
  • Poběží na Novell-serveru např. 602SQL?
    Nepoběží. Existuje ve verzi pro WIndows a pro Linux.

Co víc dodávat? Asi není co. Po zvážení všech možných kritérií, pro a proti, vyšlo z toho bohužel rozhodnutí "ukončit provoz serveru Novell".
A to je konec tohoto epilogu, který jsem musel napsat, abych se důstojně rozloučil se serverem BOBO.
Pavel Černý, září 2008