Náhled na Běžný dokument
Název | Vzdálený přístup k počítači uživatele | ||
Druh | |||
Číslo | KDO-16-0010 | ||
Vznik | Neděle 31. leden 2016 16:01:12 | Poslední modifikace | 23.4.2024 12:39:55 |
Autor | Černý Pavel |
Anotace
Díky dnes již všudypřítomnému internetu a díky technologiím umožňujícím on-line přístup ke vzdáleným počítačům, lze na dálku řešit řadu záležitosti, které by se jinak řešily servisní akcí u zákazníka.
Jde o celou škálu činností v oblasti placené technické podpory, kdy servisní technik vykonává na dálku práci přímo na počítači uživatele, aś už jde o databázový server nebo o pracovní stanici.
Technické řešení
Z technického hlediska připadají v úvahu dvě technologie
- RDP - Remote Desktop Protokol (cs.wikipedia.org/wiki/Remote_Desktop_Protocol )
V rámci MS Windows je tato technologie k dispozici jako standardní součást operačního systému.
Pro zvýšení bezpečnosti je vhodné použití této technologie kombinovat s technologií VPN.
V každém případě použití těchto technologií předpokládá určitou součinnost se správcem počítačového prostředí v uživatelské organizaci.
Tato technologie
- je vhodná pro přístup k vyhrazenému SQL serveru s databází Kaskády, přístup servisního technika je pak možný (samozřejmě po domluvě) i bez bezprostřední součinnosti s uživatelem Kaskády
- není příliš vhodná pro přístup k pracovním stanicím, obecně není vhodná u malých organizací které nemají pevnou IP adresu v rámci internetu.
- TeamViewer (cs.wikipedia.org/wiki/TeamViewer )
Jde o použití komerčního SW, určeného právě pro vzdálenou podporu klientů. Při komerčním využití musí mít licenci TeamVieweru zakoupenou jedna z komunikujících stran. Firma Černý, jakožto dodavatel IS Kaskáda, tuto licenci zakoupenou má, takže uživatelé Kaskády nemusí za licenci TeamVieweru platit.
Použití této technologie obvykle nevyžaduje součinnost se správcem počítačového prostředí v uživatelské organizaci.
Modul nutný pro realizaci spojení je distrubuován jako součást Kaskády, nevyžaduje žádnou instalaci, uživatel jednoduše po domluvě s pracovištěm technické podpory Kaskády klikne na položku v systémovém menu Start / Kaskáda / Povolení vzdáleného přístupu, vyčká na připojení servisní technika, schválí dotaz na povolení a následně vidí na obrazovce vše, co servisní technik dělá.
Tato technologie
- Je vhodná pro přístup k pracovním stanicím, obzvláště u malých organizací které nemají pevnou IP adresu v rámci internetu.
- Není příliš vhodná pro přístup k vyhrazenému SQL serveru s databází Kaskády.
Smluvní vztahy, zpoplatnění práce servisního technika
Práce servisních techniků realizované tímto způsobem, jsou zpoplatněné, nespadají do bezplatného HotLine poradenství.
Výjimkou je případné řešení havarijní situace v rámci Smlouvy o užívání Kaskády.
Tento druh služby je pro uživatele Kaskády výhodný díky eliminaci cestovních nákladů a další režie, umožňuje také obvykle rychlejší reakci než v případě osobní servisní akce u zákazníka, která by se tak rychle neuskutečnila.
Pro dodavatele této služby je však její realizace velmi náročná na kvalifikaci pracovníků, organizaci času a komunikace, atd.
Cena služby je proto o něco vyšší, než cena služeb prací realizovaných přímo u zákazníka, specifické je také evidování účtovaného času, které je popsáno v dokumentu Účtování času práce, cestovních nákladů a příplatků.