Volba profilu
Vyhledat objekt
Úpravy Kaskády dle verzí
Úpravy Kaskády dle oblastí
Ceník služeb
Odkazy

Náhled na Běžný dokument

NázevIndividuální úpravy v databázi uživatele (customizace)
Druh Běžný dokument
ČísloKDO-15-0049
VznikČtvrtek 19. únor 2015 09:53:45   Poslední modifikace24.7.2023 12:19:01
AutorKršek Miroslav

Individuální úpravy v databázi uživatele (customizace), principy realizace, kompetencí, účtování, záruk ....

Přestože Kaskáda disponuje množstvím konfiguračních parametrů, umožňujících v širokém rozsahu přizpůsobit funkčnost potřebám dané uživatelské organizace, nejsou tyto možnosti neomezené.

Některé potřeby lze řešit individuálními úpravami v databázi uživatele.
Tyto úpravy mohou provádět formou služby pracovníci dodavatele systému, nebo při splnění určitých kvalifikačních předpokladů (na vlastní odpovědnost) i pracovníci uživatele.

Tento dokument popisuje technický, kompetenční a obchodní rámec pro realizaci takových individuálních úprav.
Jde o značně technický text, čemuž se však vzhledem k dané problematice nelze vyhnout.

Technické možnosti

V zásadě existují následující technické možnosti

  • SQL dokumenty

    Toto je minimální zásah do funkčnosti systému, jde "pouze" o sestavení dotazu pro prezentaci nějakých existujících dat.
    Obvykle jde o nějaké výběry, agregace, spojování dat z různých tabulek. Dává to široké možnosti jak vyhovět specifickým potřebám, ale zároveň je z důvodu zamezení nadbytečné zátěži SQL serveru nezbytné znát bezvadně principy optimalizace SQL dotazů a tyto principy používat.
    SQL dokumenty budou v uživatelském rozhraní dostupné pod uzlem Start / Přehledy, zobrazí se zde těm uživatelům, kteří budou mít k jednotlivým dokumentům poskytnuta přístupová práva.

  • Individuální tiskové sestavy

    Kromě mnoha tiskových sestav, které jsou součástí dodávky systému a s jeho aktualizacemi jsou také aktualizovány, lze v uživatelské databázi vytvořit další tiskové sestavy "na míru".

    Každá taková doplněná tisková sestava

    • bude čerpat data z existujících tabulek, může je však prezentovat zcela jinak, než je to v tiskových sestavách dodaných se systémem,

    • bude zaregistrována do registrační tabulky a díky tomu se v uživatelském rozhraní bude nabízet stejným způsobem jako dodané tiskové sestavy.

    Pro tvorbu/úpravy tiskových sestav je nutná bezvadná znalost optimalizace SQL dotazů a práce s návrhářem tiskových sestav 602SQL.

  • Individuální exportní/importní rutiny

    Kaskáda umožňuje pro jednotlivé druhy objektů zaregistrovat nové exportní a/nebo importní rutiny, které slouží obvykle pro elektronickou komunikaci s jinými SW systémy.
    V případě exportu půjde o zpracování dat existujících v daném okamžiku v databázi a vygenerování datového souboru v nějakém definovaném formátu.
    V případě importu jde obvykle o data doručená z jiného systému, ze kterých bude automaticky vytvořen nový objekt Kaskády nebo budou data použita k doplnění informací u nějakého existujícího objektu.

  • Modifikace některých SQL rutin (procedury, funkce, triggery)

    Existuje určitá množina programových rutin, které nejsou při aktualizacích systému přepisovány novými verzemi, ale naopak se předpokládá, že mohou přidávat určitou specifickou funkčnost do systému zákazníka.

    Příkladem je například procedura pro určení "který účel dodávky může být v dokladech použit kterým pracovníkem-uživatelem".
    Tato procedura v základním stavu žádná omezení neklade, ale je možno v ní naprogramovat libovolnou logiku, podle specifikace zákazníka.
    Pokud k tomu dojde, zůstane i po aktualizacích systému tato procedura tak jak je a bude dále plnit svoji roli.

  • Doplnění zcela nové funkčnosti

    Pro úplnost je potřeba zmínit i tuto možnost, ačkoliv je téměř nevyužívaná.

    Pro nějakou rozsáhlejší sw-nadstavbu, která by využívala data z databáze Kaskády a přidávala k tomu další funkčnost, třeba i s vlastním uživatelským rozhraním, bylo by možno vytvořit v databázi samostatné tabulky, SQL-rutiny ... a ty určitým způsobem propojit s existujícími datovými strukturami Kaskády. Šlo by však o rozsáhlé softwarové dílo, s nemalými náklady.

Kdo může úpravy realizovat

Technicky vzato může při dostatečných znalostech a kvalifikaci realizovat úpravy nejen dodavatel systému, ale i uživatel v roli vrcholového administrátora. Vzhledem k rizikům popsaným v následujícím odstavci to ale není doporučováno, protože je téměř vyloučeno, aby člověk mimo autorský tým systému měl dostatečné znalosti potřebné pro takovou činnost.

Standardní cestou k individuálním úpravám je realizace úpravy dodavatelem systému, formou samostatně placené služby.

Rizika

Techničtí pracovníci dodavatele IS znají veškerá rizika a umí se jim vyhnout a/nebo je minimalizovat.
Zásadním problémem mohou být následující rizika pro jiné osoby, které mohou chtít úpravy provádět, pro ně především je tento odstavec určen.

Kromě prvoplánového účinku určité úpravy (cíle pro který je realizována), může nevhodně provedená úprava přinejmenším nadbytečně zatížit SQL server (zpomalit jeho odezvy apod.), v horším případě může i nesprávně modifikovat nějaká data a narušit správnou funkčnost systému.
Stále přítomným rizikem je nefunkčnost individuální úpravy v budoucnosti.
Důvodem tohoto rizika je fakt, že v informačním systému na sebe jednotlivé funkce a datové struktury navazují velmi rozmanitými způsoby a část programového kódu, který "žije u zákazníka vlastním životem mimo standardní distribuční prostředí" se může časem (po aktualizaci Kaskády) stát nekompatibilním s okolním (změněným) prostředím. V důsledku toho je nutno počítat u individuálních úprav i s možnými budoucími náklady za práci techniků, kteří budou individuální úpravu muset modifikovat tak, aby byla provozuschopná v novém prostředí.

Zadání úpravy a její zdokumentování jako "případu podpory"

Standardní cestou k individuálním úpravám je

  • písemná formulace požadavku uživatelem - popis požadované funkčnosti

  • zaslání požadavku dodavateli k posouzení proveditelnosti a odhadu pracnosti / ceny

  • zaevidování této záležitosti jako případu podpory, t.j. vznik procesu který má své číslo a na který se váže veškerá další dokumentace a komunikace, informace jsou pro uživatele dostupné stejně jako ostatní záležitosti řešené pro něho, informace zůstanou natrvalo uchované pro případnou potřebu v budoucnosti

  • součinnost uživatele s dodavatelem při upřesnění specifikace a návrhu řešení, hledání řešení které může být poněkud jiné, ale vést k požadovanému cíli

  • objednání úpravy v případě akceptování navrženého řešení a cenové kalkulace

Obvyklým a nesčetněkrát opakovaným zádrhelem při specifikaci zadání na nějakou funkčnost je nejednoznačnost, neúplnost, nevyslovené a nenapsané myšlenky, které zadavatel až dodatečně pokládá na stůl, které ale přitom zásadně mění situaci a možný/nutný směr a rozsah řešení. Proto je nutné věnovat kvalitní specifikaci maximální péči, ačkoliv je to věc, do které se obvykle nikomu nechce a zdá se být málo důležitá.

Součinnost mezi zákazníkem a dodavatelem

  • První fáze součinnosti je popsána výše - specifikace požadované úpravy.

  • Druhá fáze probíhá během řešení.
    Může vzniknout ze strany dodavatele potřeba dalších informací.

  • Třetí a zásadní fází je převzetí úpravy zákazníkem.

    Je zásadní, aby zákazník při převzetí provedl ověření funkčnosti a vyjádřil souhlas nebo nesouhlas s funkčností v souladu se zadáním.
    Pokud je zde rozpor - dodavatel jej musí dořešit.
    Pokud je to v souladu, přebírá zákazník dílo, uhradí jeho cenu a pokud bude později požadovat změnu řešení, bude to předmětem nové specifikace-řešení-platby.

    Je nutno uvědomit si, že úprava bude plnit pouze takovou funkčnost, kterou dodavatel naprogramoval a to podle zadání a případně nad vzorky dodaných dat a popsanými situacemi k řešení.
    Nemůže plnit funkčnost, kterou si zákazník třeba v budoucnu bude představovat, že by plnit měla, pokud to nebylo součástí zadání.

Zpoplatnění úprav realizovaných dodavatelem systému

Cena individuální úpravy vychází z počtu hodin práce vykonané techniky dodavatele, s ohledem na druh práce, podle ceníku služeb na tp.ekaskada.cz.

Placená práce začíná prvotními analýzami, které je často nutno alespoň částečně realizovat dřív, než dojde k finální domluvě o způsobu a rozsahu řešení.
Práce pokračuje přes vývojářské činnosti, nutnou komunikaci, zdokumentování, zaškolení obsluhy, případné doladění na základě praktického ověření v provozu.

Často i jednoduše vyhlížející úprava stojí nemálo času a nese s sebou nemalé náklady, takže je potřeba dobře zvažovat do čeho jít, jak to nejlépe specifikovat a co nejefektivněji vyřešit.

Je také potřeba počítat s možnými pozdějšími náklady na práci techniků, kteří budou individuální úpravu muset modifikovat tak, aby byla provozuschopná v novém prostředí, které se mění v důsledku průběžně probíhajícího vývoje celého systému - viz. odstavec "Rizika". Na takové práce bude poskytnuta sleva 20% proti standardním ceníkovým cenám, zdarma to však být nemůže.

Záruky

  • Dodavatel ručí za to, že úprava nenaruší standardní funkčnost systému, t.j. funkčnost která je součástí standardní distribuce.

  • Záruku na funkčnost dle specifikace úpravy lze poskytnout pouze na databázi odpovídající stavu v okamžiku realizace úpravy.

  • Trvalou funkčnost nelze garantovat v rámci ceny za realizaci samotné úpravy,
    ale garantujeme v případě potřeby realizaci placené služby se slevou 20%,
    kdy technici úpravu zmodifikují tak, aby byla provozuschopná v novém prostředí.

Detekce Javascriptu proběhla. (?)
Návštěv webu: 4675117.